Deze week ben ik vooral bezig geweest aan het artikel. Daarnaast heb ik de spelregels en het verhaal duidelijk opgeschreven. Ook heb ik gezocht naar inspiratie voor mijn vormgeving en de sfeer van het spel.
Artikel
Deze week heb ik de helft van de week besteed aan mijn artikel. Ik heb de hele opbouw van het artikel een beetje omgegooid. Nu heb ik een beter overzicht van wat ik precies wil schrijven. Ook nu ik het verhaal van het spel heb, zal mijn artikel ook beter te schrijven zijn.
Verhaal spel
Na de steekwoorden en schetsen van afgelopen week, heb ik deze week het verhaal eens duidelijk opgeschreven. Hierbij heb ik ook de kaarten en de energie uitgelegd. Hieronder staat hoe het spel gespeeld wordt.
Het spel kan gespeeld worden door 2-4 spelers.
Doel van het spel
Het doel van het spel is dat er begrip wordt gekweekt voor de depressie. Doormiddel van het juist beantwoorden van vragen over depressie, kun je energie verdienen die je nodig hebt om vooruit te komen in het spel.
Verhaal van het spel
Het spelen van het spel
De spelers beginnen het spel met een X hoeveelheid energie. Iedere speler mag om de beurt beginnen met gooien met de dobbelsteen. De dobbelsteen is iets anders in dit spel dan de meeste spellen. Het is een dobbelsteen die niet hoger gaat dan 3 ogen. Hierdoor duurt het langer om door het spel heen te komen en kan de speler per keer niet te veel energie verdienen (traag zijn). In het begin van het spel zullen de spelers veel tegenslagen tegenkomen, net als bij een depressie in het begin gebeurt. Hierdoor zullen de speler veel van hun energie kwijtraken. Uiteindelijk kunnen ze in de loop van het spel weer energie verzamelen door de dobbelsteen te gooien en vragen goed te beantwoorden bij de kenniskaarten.
In de loop van het spel zullen er verschillende tegenslagen zich voordoen. Maar ook kansen, waarbij je zelf moet beslissen of je ze pakt of dat je je energie bewaard voor een andere kans (keuzes maken kan lastig zijn). Ook zijn er vakjes met kenniskaarten. Met deze kaarten kun je de kennis over depressie testen. Dit zijn tevens ook de kaarten waar je energie mee kan verdienen. Hoe minder vragen je goed hebt, hoe langer het spel zal duren.
Op het eind van het spel worden de tegenslagen steeds minder, maar de kanskaarten en kenniskaarten komen wat meer voor. Dit gebeurt ook aan het eind van een depressie. De tegenslagen worden steeds minder, maar je krijgt wel meer kansen in het leven, waardoor de kans steeds groter wordt dat je uit de depressie komt. Degene die als eerste bij de finish is, zal de persoon zijn met de meeste kennis over depressie. Hoe meer vragen je goed beantwoord hoe meer energie je krijgt en hoe sneller je vooruitkomt in het spel. Door de dobbelsteen zal het spel zich erg lang trekken en daarom dus ook een symbolische weergave van een depressie zijn.
Energie verzamelen
Tijdens het spel is het belangrijk dat er energie wordt verzameld. Dit kan door het gooien met de dobbelsteen. Hierdoor krijg je de hoeveelheid energie, als het aantal ogen dat gegooid wordt.
Een andere manier om energie te verzamelen, is doormiddel van het juist beantwoorden van de vragen op de kenniskaarten. Zodra een vraag goed beantwoord wordt, krijg je de hoeveelheid energie die op de kaart staat aangegeven.
Let op: Je kan ook energie verliezen. Dit kan door middel van de tegenslagkaarten als je op het vakje tegenslag komt.
De kaarten
– Kanskaarten
Bij kanskaarten kun je beslissen of de kans pakt of liever je energie bewaard. Zodra je de kans grijpt bij deze kaarten, kost het wel energie. Maar uiteindelijk mag je wel een X-aantal plaatsen vooruit, waardoor je dus sneller bij het eind van het spel bent. Heb je te weinig energie om de kans te pakken? Dan moet je een stap terug (somber gevoel, negatief denken, terugtrekken). Eventueel een extra magneetje om een zwaarder gevoel te krijgen. Zwaar voelen
– Tegenslagen
Deze kaarten komen vooral veel voor in het begin van het spel. Zodra een speler op een tegenslag kaart komt, kost dit de speler energie door de reden die op de kaart genoemd staat. Zodra je op de tegenslag komt, maar je hebt geen energie, dan moet je 2 stappen terug. Eventueel een extra magneetje om een zwaarder gevoel te krijgen. Zwaar voelen
– Kenniskaarten
Dit zijn belangrijke kaarten in het spel. Bij deze kaarten wordt de kennis van een depressie getest. Bij het goed beantwoorden van de vraag, krijgt de speler een X-aantal energie. Dit is buiten de dobbelsteen de enige manier om extra energie te verdienen. Zodra je de vragen niet goed beantwoord, staat er op het kaartje hoeveel vakjes je terug moet. Eventueel een extra magneetje om een zwaarder gevoel te krijgen. Zwaar voelen
Kleuronderzoek
Voor de vormgeving van mijn spel ben ik gaan zoeken naar welke kleur welke emotie oproept. Kleuren kunnen een goede werking hebben op de emotie en het lichaam, maar bij teveel blootstelling aan een bepaalde kleur kan je lichaam op een negatieve manier op reageren. Zo zijn er bepaalde kleuren die angstig of depressief maken bij teveel blootstelling aan dezelfde kleur. Deze kleuren wil ik gaan gebruiken in mijn spel, zodat ik hopelijk een bepaalde emotie kan opwekken bij de mensen.
Aan de hand van deze kleurenschema’s en emoties die ze opwekken, wil ik mijn eigen kleurenpallet en moodboarden gaan maken voor mijn spel. Ik wil kleuren gebruiken die na lange blootstelling de emoties van een depressie zullen opwekken, maar op het eerste gezicht toch uitziet als een interessant en aantrekkelijk spel. Het moet niet op het eerste gezicht al depressieve gevoelens opwekken.
Ter inspiraties heb ik een aantal illustraties gevonden die ook gebruik maken van deze kleuren om een bepaalde emotie uit te drukken.