Week 12

Deze week heb ik een beetje vastgezeten met mijn beeldend onderzoek. Ik was aan het twijfelen of ik meer de illustratie of de grafische richting uit moest bij het ontwerp van mijn spel. Na het goed bestuderen van de inspiratie die ik gevonden had, weet ik weer welke richting ik uit moet gaan. Hier ga ik deze week en komende week nog mee experimenteren. Verder heb ik deze week ook nog verder gewerkt aan mijn artikel.


Kleuren psychologie

Deze week ben ik ook opzoek gegaan naar meer info als het gaat om kleuren psychologie. Kleuren kunnen een bepaalde emotie oproepen, dit kan zowel een fijne emotie zijn, als een vervelende. Mijn informatie heb ik van de volgende site gehaald https://www.verywellmind.com/color-psychology-2795824

Op deze site staat per kleur de positieve en negatieve emoties uitgelegd. Dit is voor mij goed om eens naar te kijken, zodat ik weet welke kleuren ik voor mijn spel kan gebruiken. Aan de hand van deze info heb ik ook een paar kleuren en tinten gezocht die ik eventueel in mijn spel zou kunnen gebruiken.

Uitgeprint en ingescand

Deze kleuren heb ik uitgeprint, omdat ze er op het scherm toch net iets anders uit zien. Elke kleur heeft ook een eigen betekenis en kan zowel positieve, als negatieve gevoelens opwekken.

The Color Psychology of Black

According to color psychology, these are the characteristics of black:

  • Black absorbs all light in the color spectrum.
  • Black is often used as a symbol of menace or evil, but it’s also popular as an indicator of power. It’s used to represent treacherous characters such as Dracula and is often associated with witchcraft.
  • Black is associated with death and mourning in many cultures. It’s also associated with unhappiness, sexuality, formality, and sophistication.
  • In ancient Egypt, black represented life and rebirth.
  • Black is often used in fashion because of its slimming quality.
  • Consider how black is used in language: Black Death, blackout, black cat, blacklist, black market, black tie, black belt.

The Color Psychology of White

According to color psychology, these are the characteristics of white:

  • White represents purity or innocence. While a bride wearing white was often thought to convey the bride’s virginity, blue was once a traditional color worn by brides to symbolize purity.
  • White is bright and can create a sense of space or add highlights. Designers often use the color white to make rooms seem larger and more spacious.
  • White is also described as cold, bland, and sterile. Rooms painted completely white can seem spacious, but empty and unfriendly. Hospitals and hospital workers use white to create a sense of sterility.
  • Some of the positive meanings that white can convey include cleanliness, freshness, and simplicity. The color white often seems like a blank slate, symbolizing a new beginning or a fresh start.
  • On the negative side, white can seem stark, cold, and isolated. Consider how a large, white, empty room might seem boring, bland, and stark.

The Color Psychology of Red

  • Red is a bright, warm color that evokes strong emotions.
  • Red is associated with love, warmth, and comfort.
  • Red is also considered an intense, or even angry, color that creates feelings of excitement or intensity.
  • Consider how red is used in language: redneck, red-hot, red-handed, paint the town red, seeing red

The Psychology of the Color Blue

According to color psychology:

  • Blue is described as a favorite color by many people and is the color most preferred by men.
  • Because blue is favored by so many people, it is often viewed as a non-threatening color that can seem conservative and traditional.
  • Blue calls to mind feelings of calmness or serenity. It is often described as peaceful, tranquil, secure, and orderly.
  • Blue is often seen as a sign of stability and reliability. Businesses that want to project an image of security often utilize blue in their advertising and marketing efforts.
  • Blue can also create feelings of sadness or aloofness. Consider how a painting that heavily features blue, such as those produced by Picasso during his “blue period,” can seem so lonely, sad, or forlorn.
  • Blue is often used to decorate offices because research has shown that people are more productive in blue rooms.
  • Blue is one of the most popular colors, but it is one of the least appetizing. Some weight loss plans even recommend eating your food off of a blue plate. Blue rarely occurs naturally in food aside from blueberries and some plums. Also, humans are geared to avoid foods that are poisonous and blue coloring in food is often a sign of spoilage or poison.
  • Blue can also lower the pulse rate and body temperature.
  • Consider how blue is used in language: blue moon, blue Monday, blue blood, the blues, and blue ribbon.

The Color Psychology of Yellow

Some of the key characteristics that are often associated with the color yellow include:

  • Warmth: Yellow is a bright that is often described as cheery and warm.
  • Difficult to read: Yellow is also the most fatiguing to the eye due to the high amount of light that is reflected. Using yellow as a background on paper or computer monitors can lead to eyestrain or vision loss in extreme cases.
  • Frustration: Yellow can also create feelings of frustration and anger. While it is considered a cheerful color, people are more likely to lose their tempers in yellow rooms and babies tend to cry more in yellow rooms.
  • Energetic: Yellow can also increase metabolism.
  • Attention-grabbing: Since yellow is the most visible color, it is also the most attention-getting color. Yellow can be used in small amount to draw notice, such as on traffic sign or advertisements.

Color Psychology of Brown

According to color psychology, these are the characteristics of brown:

  • Brown is a natural color that evokes a sense of strength and reliability. It’s often seen as solid, much like the earth, and it’s a color often associated with resilience, dependability, security, and safety.
  • Brown can also create feelings of loneliness, sadness, and isolation. In large quantities, it can seem vast, stark, and empty, like an enormous desert devoid of life.
  • Brown brings to mind feelings of warmth, comfort, and security. It’s often described as natural, down-to-earth, and conventional, but brown can also be sophisticated.

De kleuren die ik ga gebruiken hangen ook af van de vorm die het bord krijgt. Ik heb getwijfeld om het bord meer illustratief te maken, maar uiteindelijk denk ik dat een grafisch ontwerp meer past bij de boodschap van het spel. De emotie van het onderwerp moet terug komen in het spel.


Afspraak testen

In de loop van de week ben ik ook bezig geweest met het maken van afspraken m.b.t. het testen van mijn spel. Ik ga mijn spel testen bij de twee organisaties @ease en Stichting Feel Good Connected. De afspraken zijn nog in de maak, omdat we met de vrijwilligers een dag moeten plannen dat iedereen kan. Het testen zal gebeuren tussen 23 en 29 mei.


Margarita Georgiadis

De in AustraliĆ« wonende kunstenaar Margarita Georgiadis gebruikt schilderen als een manier om haar visies te transformeren in een tastbare realiteit en als een manier om met haar eigen emoties om te gaan. Na de dood van haar vader voelde Georgiadis overweldigend verdriet en zei: “Mijn verleden en heden zijn gewoon verdwenen.” In plaats van te verzinken in een diepe depressie, begon de kunstenaar haar gevoelens te verkennen in een poging de lege gevoelens van het niets te begrijpen.

Gedurende die tijd begon ze met het schilderen van deze portretten, die een overweldigende droefheid en kwetsbaarheid van de onderwerpen laten zien. Ze maakt gebruik van een donker kleurenpallet, dit moet het ongelukkig zijn en het voelen van deze zware emotie uitbeelden.

Deze kunstenares kwam ik tijdens mijn beeldend onderzoek tegen. De sfeer en emotie die zij gebruikt in haar schilderijen, zijn toepasselijk voor mijn project. Mijn bord moet ook de emotie van een depressie uitbeelden.


Pinterest

Ik heb ook veel inspiratie gezocht via Pinterest en Behance. Ik ben begonnen met inspiratie zoeken voor de vormgeving van het bord. Hoe ontwerpen vormgevers een spel? Na wat onderzoek naar verschillende inspiraties, kwam ik erachter dat het idee van illustraties bij mijn spel misschien niet de juiste boodschap overbracht. Ik had ook een schets gemaakt van een depressie monster, maar tijdens de schets merkte ik dat dit niet de juiste oplossing was voor mijn spel. Het leek al erg snel kinderlijk.

schets depressie monster

Daarna ben ik verder gegaan met anders soort inspiratie zoeken. Meer voor de vormgeving van de emotie die komt kijken bij dit onderwerp.

In de laatste paar afbeeldingen heb ik veel meer gezicht naar de vervorming van werkelijkheid door middel van bepaalde patronen in het gezicht. Ik wil gaan experimenteren met de spiraal van het bord, door dit als een soort grip te gebruiken. Hiermee wil ik kijken of ik ook een beeld kan maken waarbij een vervormde realiteit wordt weergeven. Dit slaat dan weer terug op de verwrongen werkelijkheid van iemand die in een depressie zit.


Dit is een snelle schets tussendoor in Illustrator. Hierbij was ik aan het nadenken welke vorm ik het bord wil maken. Ik kan het bord rond maken, of in de vorm van een huisje, maar ook kan ik het vierkant laten. Ik denk dat ik beter weet welke vorm ik kan gebruiken als ik verder ben in mijn beeldend onderzoek. Misschien moet het bord wel helemaal niet op een speelbord lijken.

De vakjes van de spiraal zijn er 72. Deze vakjes zijn ongeveer de tijdsduur van een jaar.


Gesprekken voortgang

9 mei 2019

Vandaag heb ik zowel een gesprek voor mijn voortgang gehad met Roy, als met Stefano. Hieronder zijn kleine samenvattingen van het gesprek.

Roy

Vandaag heb ik aangegeven dat ik een beetje vast zat met mijn beeld onderzoek. Na het bespreken van een aantal inspiraties wist ik dat het beter voor mijn doel was, dat mijn spel meer een grafisch ontwerp moest krijgen dan illustratief. Ik ga nu experimenteren met gezichten en emotie om deze te vervormen. Het idee dat de werkelijkheid vervormd wordt. Hiervoor kan ik de spiraal van het bord als een grid gebruiken. Ik moet me gaan afvragen of het bord wel echt op een speelbord moet lijken. Het doel is belangrijk, het spel is een middel. 

Stefano

We hebben de voortgang van het spel besproken. Het is een goed idee als ik Rob nog een keer ga mailen met mijn spelregels. Het is goed om van hem wat feedback te krijgen. Verder hebben we het gehad over de vervorming van een portret eventueel. Hier ga ik nu mee experimenteren. Ik kan opzoek gaan naar metaforen of symboliek. Een voorbeeld is een berg bijvoorbeeld gebruiken op het speelbord als ze naar de top moeten.


David Hockney

Tijdens mijn beeldonderzoek kwam ik de fotografie van David Hockney tegen. Hij is een bekende Engelse kunstenaar en een van de bekendste vertegenwoordigers van popart. Hockney houdt zich ook bezig met fotografie. Hiermee maakt hij een grote hoeveelheid foto’s van hetzelfde onderwerp en later haalt hij stukken uit deze foto, waar hij weer een collage mee maakt. Bij zijn portretten en collages lijkt het wel alsof de werkelijkheid vervormd wordt. Daarom is hij voor mij een goeie inspiratie als het gaat om de vorm van mijn spel. Iemand die namelijk in een depressie zit heeft vaak ook een verwrongen realiteit.